Dag 37. Bessy-sur-Cure - Vezelay 25 km - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu Dag 37. Bessy-sur-Cure - Vezelay 25 km - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu

Dag 37. Bessy-sur-Cure - Vezelay 25 km

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

09 Juni 2014 | Frankrijk, Vézelay

Zaterdag Bessy-sur-Cure - Vezelay 25 km

Heerlijk geslapen in het onderkomen wat Bessy-sur-Cure voor de pelgrims beschikbaar stelt. Voor 20 euro heb je een huis tot je beschikking met alles erop en der aan. Zo hebben veel stadjes van dit soort onderkomens. Ook religieuze instellingen hebben hier en daar onderkomens die ze beschikbaar stellen voor pelgrims. Deze kosten in wezen niks.meestal hangt er een bus met de tekst donativo erop. Hier kan je geld in stoppen wat jij op dat moment kan missen. De Fransen op pad en ik even wachten op mijn vervoer naar Vezelay. In een oude Renault 5 naar Vezelay geweldig bij ons zie die auto's niet meer. Het postkantoor ging pas om 9.30 uur open in plaats van 9 uur. Kleine tegenvaller. De deur werd open gedaan en kon ik naar de kleine balie gaan. Ik zag het pakketje in de mand op de grond liggen. Madam de foto van het pakketje, die Casper had gemaakt en doorgestuurd via de smartphone, laten zien. Kreeg het pakketje gelijk en hoefde me niet te legitimeren. Terug gereden en me afgezet op naar Vezelay. Eerst een stuk langs de Cure, dan door bos en heuvellandschap. Op een gegeven moment krijg je voor de eerste keer Vezelay met zijn basiliek te zien als je op een heuvel staat. Het is prachtig maar dan moet je minstens nog drie uur lopen. En elke keer als je weer op een andere heuvel staat zie je de baseliek. Als je Vezelay dan tegen Vezelay aan loopt, krijg je als toetje een kuitenbijter van de buiten categorie -om in wielertermen te blijven - voor je tenen. Man wat is dat zwaar 300m nagenoeg recht omhoog op een keien pad. Als je die achter de kiezen hebt dan sta je, nog even klein hoekje om, voor de baseliek. Een mooie kerk, meteen naar binnen om lekker af te koelen.
Gelijk mijn stempel gehaald en een munt van de kathedraal gekocht. Dat is nummer drie. Nu die van de kathedraal van Le Puy. Even de de kathedraal bekeken en toen eerst even wat gaan eten. Een plat de jour, zalm, beuf bourgion, puddinkje van het huis met slagroom en kersensaus, glaasje bier erbij. Dat alles voor het wereld bedrag van veertien euro. Na deze maaltijd opzoek naar een slaapplaats. De organisatie Pellerin, helpt je met zoeken van een plekkie. Door de grote drukte van Pinksteren was er weinig meer over en allen de hele dure hotels hadden nog wel kamers in de aanbieding. (€140,-) Dit soort prijzen kan Ollie niet betalen. De organisatie centre Madeleine daar kan je overnachten als ze plek hebben. Echter het bureau van van deze organisatie ging pas om vier uur open, dus moest Ollie drie kwartier wachten weliswaar op de binnenplaats van het gebouw in de schaduw. Op een bank met een fles water was het wel uit te houden. Om vier uur kwam er een meneer naar me toe en wenkte mij om mee te lopen. Binnen kon ik gaan zitten en vroeg hij mij of ik bezwaar had om met medere mensen op zaal te slapen. Nee natuurlijk ik vond alles best als ik maar kon pitten. Een wereld prijs van veertien euro in plaats van de 140 voor een hotel kamer. Toilet en douche gelegenheid op de gang en alles om door een ringetje te halen zo netjes was het. Nou mijn rugzak neer gezet en het stadje in nu mijn plekkie geregeld is. Een van mijn mede slapies is een priester uit St.Michielgestel die een vrolijke Frans is. Samen naar beneden om wat boodschapjes te doen zegt hij tegen mij, daar zijn mijn meiden en zwaait naar, jawel de weely dames. We komen elkaar nu voor de vierde keer tegen, eerste keer in Vessem, tweede keer in Rocroi, derde keer in Bazancourt en nu in Vezelay. Wat een feest even een terrasje pakken en een biertje met elkaar drinken en lekker kletsen.
Na het biertje even boodschappen doen want koken deed ik vanavond in de centrale keuken zelf. Erg makkelijk twee steaks en een blik linzen. Tijdens mijn eten pling ging mijn telefoon. Een berichtje van Jean Claude of ik onderdak had gevonden. Ik berichte hem terug dat ik in centre Madeleine zit. Bericht hij mij terug ik ook kamer nr.twaalf. Wat toevallig. Samen zijn we s'avonds een biertje gaan drinken en hebben we toen afscheid van elkaar genomen, hij de volgende dak naar huis en ik an route.

Grts Ollie

  • 09 Juni 2014 - 17:12

    MARC:

    Maar wat zat er in het pakketje? We lezen het al dagen.....

  • 09 Juni 2014 - 17:39

    Christa S:

    Hoi Ron, Fijn dat het allemaal goed gekomen is met je postpakketje.
    He Marc, en jij niet zo nieuwsgierig zijn. (Ik weet wat er in zit/zat)
    Veel succes verder Ron.
    Groetjes Christa

  • 09 Juni 2014 - 19:53

    Pi:

    Die kuitenbijters zijn wel een goede oefening voor later!! Heb je sassefras meegenomen om je kuiten te smeren? Helpt goed!

  • 09 Juni 2014 - 23:55

    Nico & Heleen:

    Hoi Ron
    Wat fijn dat het pakje is aangekomen, laat iedereen maar raden naar de inhoud.
    Leuk dat je bij Joke bent ,kan ze gelijk naar je onderdanen kijken en behandelen.
    Doe hun de groeten, van ons ,wij vinden het leuk dat wij elkaar deze week zien.
    Het bad is gevuld en het buiten bad is op temperatuur . En de flessen staan koud.
    Ron tot vrijdag en wij komen je op halen zo als afgesproken.
    Groet Helen & Nico.

  • 10 Juni 2014 - 12:27

    Corrie :

    Beste Ron ik volg je vanaf het begin en ben altijd benieuwd wat er de volgende dag gebeurd, maar ik hoor niets meer van je voeten met de blaren, ik neem aan dat het goed gaat maar vertel eens hoe het daarmee gaat, ook lees ik niets over hoe het met het thuisfront gaat hoe je daarmee communiceert, verder wens ik je nog heel veel mooi en gezellige dagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1684
Totaal aantal bezoekers 48057

Voorgaande reizen:

27 April 2014 - 15 September 2014

Ollie op pad

Landen bezocht: