Dag 31 Savieres - Troyes 16 km - Reisverslag uit Savières, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu Dag 31 Savieres - Troyes 16 km - Reisverslag uit Savières, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu

Dag 31 Savieres - Troyes 16 km

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

07 Juni 2014 | Frankrijk, Savières

Zondag Savieres - Troyes 16 km

Na het ophoepelen lekker gedoucht en op onze krent gezeten voor het huisje. Half acht naar haar huis en daar kan niet anders zeggen lekker gegeten. Het was zelf te veel. Ik moet mijn opmerking van gisteren bijstellen. Na de maaltijd nog een punt Taart met peren ojoh ik kon niet meer. Onder tussen was het kindertjes bed tijd geworden en rolde, het is niet goed, ik weet het, maar zo mijn bed in. Ik had geen moeite met slapen dus lekker geknord op een boxspring. Volgende ochtend wassen aankleden eten en wegwezen. Mevrouw bedankt voor de goede zorgen. Op naar het kanaal. Nou dat kanaal komt zo ongeveer je neus uit. Weer kilometers langs dat kanaal. De enige afwisseling met gisteren was dat de Fransen die dag gebruiken om te joggen, fietsen, vissen etc. In Troyes aangekomen was er zo rond twaalf uur nog en boulangerie /patteserie/ traiteur open. Daar lekker de lunch gehaald en buiten in het gras opgegeten. Verder de stad in richting centrum want we wilde toch graag een stempel van de kathedraal hebben. Aangekomen in hartje centrum zijn we eerst neergestreken op een terrasje voor de kathedraal. Even een kopje koffie en een pitstop in de wc. Iedereen moest even aftappen. Normaal is dat geen probleem maar langs het kanaal met zijn drukte en in de stad moet je de boel even ophouden.
Zitten we net komt Jean Claude aanlopen, want die was al eerder vertrokken dan wij en heeft een andere route gelopen. Gezellig hoor koffie leuten en gezamenlijk de kathedraal in. Deze is toch anders dan die van Reims. Veel intiemer. Samen door de stad rond gesjouwd en in het universiteits gebouw een tentoonstelling bekeken van Napoleon. Zelfs zijn steek/hoed was aanwezig in een vitrine. Het ging vooral over zijn veldtochten hier in de buurt. Er was een film wat uitleg gaf over de strijd. Uniformen, sabels, pistolen en allerlei ander attributen die tentoongesteld werden. Daarna zijn we langzaam toerist informatie gegaan om te horen welke bus we moesten nemen voor onze slaapplaats bij de nonnen. Bus 7 bracht ons nagenoeg voor de deur. We werden aller hartelijke ontvangen door een non en de waakhond die met een groot koeienbot kwam aan rennen. Ieder kreeg een eigen kamer met douche en toilet gelegenheid. We werden verwacht om half acht voor het eten en wenste ons een heerlijke douche gebeuren toe. Ik geloof dat we nogal stinken. Een van de kamers was al vergeven en daar zat een dame ( Babs) in die op de fiets uit Oldenzaal op weg is naar Santiago. Om half acht naar boven gestiefeld met ze alle en oooo wat een maaltijd. Vooraf salade met van alles er in. Hoofdmaaltijd een soort couscous maar dan fijner. Een schaal met gesneden en gevulde rollade erbij. Kaasplankje en fruit toe. O boy wat is het leven toch naar. Dit alles kost niks. Ze laten het aan de gasten over of ze wat willen geven voor het overnachten en eten. Na het eten naar de kamers en een beetje uitbuiken en dan gaan slapen.

Grtjs Ollie

• 07 Juni 2014 - 20:37

Corné :

Beste Ron,
    Wat een mooie culinaire reis maak je toch. Geweldig. Ook het eten wordt uitgebreid besproken. Ik zie een nieuwe roeping: de Franse keuken koken met Ron. Ben benieuwd wat nog volgt. Succes en tot horens.

Grts