Rustdag Le Puy en Velay - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu Rustdag Le Puy en Velay - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu

Rustdag Le Puy en Velay

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

30 Juni 2014 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Donderdag rustdag Le Puy en Velay

Niet uit slapen want het systeem in gite is; 6.30 - 7.30 eten en dan op zouten voor 8.30. Dat geldt ook voor degene die een dag je langer blijven zoals ik. Nu was dat niet zo'n probleem daar ik de pelgrimsmis in de kathedraal mee wou maken. Het moest iets bijzonders zijn. Om zeven uur zaten zo'n 60 pelgrims in de kathedraal. Het werd eigenlijk een gewone mis met dat na afloop, de priester na Vooren kwam voor het koor en de pelgrims verzocht om bij het beeld van Jacobus te komen staan. Daar hield hij een praatje en aan ieder werd gevraagd waar hij vandaan kwam. Vijfhuizen zegt niks voor de mensen, het werd Amsterdam. Daarna kregen alle pelgrims de zegen en een klein medaillon voor in de portemonnee of als je een kettinkje had voor om je nek. Zo ging ieder na afloop zijns weegs. Rond half negen liep ik in de stad te banjeren en bij het VVV had ik de vorige dag al een plattegrond gehaald. Zo kon ik de bijzienswaardigheden op mijn gemak bekijken. De kathedraal zelf natuurlijk. Het beeld van de Virgin op de rots. Als je dat beklimt uiteraard van binnen dan heb je 360 graden zicht over de stad en omgeving. Prachtig hoor. Het beeld zelf is opgebouwd uit gietijzeren kanonnen buit gemaakt op de Russen. Wat geslenterd door de stad van ene oude gebouw naar het andere. Zo rond 12 uur had ik het wel gezien en werd het tijd voor een hapje. Een stokbroodje met kaas en jambon. Na deze lunch vond ik dat het tijd werd om eens een kapper op te zoeken. Mijn kapsel was niet meer wat het geweest was. Er moest nodig in worden gesnoeid. Na verschillende zaken binnen te zijn gelopen,gaven die geen van alle
thuis. Ze waren natuurlijk bang dat het te veel van hun vakmanschap zou vragen om mij te knippen.
Uiteindelijk heb ik een jonge dame bereidt gevonden om de tondeuse te hanteren en mij van mijn wilde haardos te ontdoen.

Grtjs Ollie

  • 06 Juli 2014 - 11:52

    Cor & Carl:

    Hoi Ron,
    Ik herinner mij dat we ooit in Le Puy waren en daar prachtig kantkloswerk hebben bekeken.Allemaal handmatig vervaardigd - prachtige patronen. Heb nog wat klosjes meegenomen voor de verzameling.
    Wijs zo'n dagje rust !! Lekker koffie gedronken met Han en Jose.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 48006

Voorgaande reizen:

27 April 2014 - 15 September 2014

Ollie op pad

Landen bezocht: