Dag 55 Le Cros - Le Puy en Velay 20 km - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu Dag 55 Le Cros - Le Puy en Velay 20 km - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu

Dag 55 Le Cros - Le Puy en Velay 20 km

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

30 Juni 2014 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Woensdag Le Cros - Le Pluy en Velay 20. Km

Het onderkomen hadden we dus voor ons drietjes, geen pottenkijkers erbij. Zo kon je van andere bedden, kussens jatten en een extra dekens. Heerlijk gepit en om zes uur er uit. Het ontbijt was dit keer wat - zeven uur - vroeg uitgevallen. Na het eten spullen pakken en weg wezen. Het was naar Le Puy alleen maar naar beneden wandelen. Prachtig hoor, heel veel vergezichten van het land. Het gebied is erg vulkanisch geweest want de lava vindt je hier in alle soorten en maten. De onverharde wegen liggen er vol van. Het gebied is hier voornamelijk bos en weilanden. Naar Le Cros toe zag je af en toe een koe en een paard. En nu schapen hele kuddes. Een van die kuddes werd verwijd en moest even over de weg. Leuk gezicht, boer voorop met een emmer met lekkers en maar rammelen met die
emmer. Schapen vlogen achter hem aan, het verwijden is zo een fluitje van een cent. Zo wandelend kwam het kasteel van Polinac in beeld. Dreigend hoog boven op een rotspartij, uitkijkend over de valei. Het moet een kunst geweest zijn om het te bouwen maar ook over het te veroveren. De route naar Le Puy liep daar naar toe en hadden we zowaar nog een klein klimmetje te pakken. In Polinac aan gekomen liepen we Anna en Günter tegen het lijf, die hadden we ingehaald. Even gedag gezegd en de laatst vijf kilometer ingezet. Zoals voorgaande dagen met die twee, ik volg blauwgele Jacobs plaatje en hij loopt met zijn Garmin te spelen. Toen we Le Puy bereikten was schijnbaar de maat bij Günter vol, want Anna liep al keuvelend met mij mee en dat was tegen het zere been van Günter. Hij schreeuwde naar Anna dat ze moest wachten en ik liep grinnikend door. Ik heb ze in Le Puy dan ook niet meer gezien. Als je Le Puy binnen loopt zie je de kathedraal en het Mariabeeld op de berg staan. Indrukwekkend uur uhoor. Het stadje in en dan kom je in de straat naar de kathedraal. Driehonderd meter Recht omhoog over de lavabrokken waar de weg mee geplaveid is. En al je denkt dan ben ik er, mispoes want de trappen van de kathedraal lopen zelfs omhoog de kerk in. Een mooie kerk met een zwarte Madonna in het koor. De gite waar ik over nacht is achter de kathedraal lekker dichtbij. Daar kon ik vanaf drie uur terecht en dat kwam goed uit het was even voor drieën dat ik naar de gite liep. Hartelijk ontvangen en een plekje op een slaapzaal gekregen. Vroeger hadden de bejaarden huizen chambrettes. Allemaal hokjes naast elkaar met een gordijn er voor. Grappig ik wist niet dat het nog bestond. Algemene was gelegenheid en een kast om je rugzak in op te bergen. Na alle plichtplegingen douchen en dan terug naar de kathedraal voor mijn stempel in mijn credential. Ja en dan de stad het ligt op een berg dus als je wat wil moetje naar benden of naar boven. Naar beneden voor een plat de Joure en daarna terug naar de gite om te knorren want ondanks de makkelijke dag ben ik toch moe.

Grtjs Ollie

  • 01 Juli 2014 - 14:21

    Marc:

    Je verhalen worden steeds beeldiger en smaakvoller. Ga zo door!

    Marc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 47996

Voorgaande reizen:

27 April 2014 - 15 September 2014

Ollie op pad

Landen bezocht: