Dag 66 Livinhac-Le-Haut - Figeac 24 km - Reisverslag uit Figeac, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu Dag 66 Livinhac-Le-Haut - Figeac 24 km - Reisverslag uit Figeac, Frankrijk van Ron Olijhoek - WaarBenJij.nu

Dag 66 Livinhac-Le-Haut - Figeac 24 km

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

10 Juli 2014 | Frankrijk, Figeac

Maandag Livinhac-Le-Haut - Figeac 24 km

Op naar Figeac, wat ik zo hoor van Henri en van Cristiane dat het een mooie stad moet zijn. Ik ben benieuwd. Het wandelen door de landerijen is elke keer weer een verrassing. Zo loopje over een bospad dan weer over een C weg gevolgd door een rotspad. Ja en dan die vergezichten, wat is dat mooi. Soms kom je op een hoogte en dan kan je kilometers verkijken. Of in de diepte van die prachtige valleien. Je ziet
Frankrijk wel op een andere manier zo. Ja en dan al die monumentale schatten aan kerken. Ik had me voorgenomen om maar een paar kerken en kapellen te bekijken en dat was het dan wel. Nu is het zo dat ik in elk dorp waar een kerk of kapel staat naar binnen gaat als dat kan. Waarom? puur voor de kunst. Elke kerk is Anders gebouwd en is het een verrassing als je naar binnen stapt. Kerken daterend tussen 1000 en 1600 zijn kunstwerken op zich. En dan de binnenkant fresco's, prachtige houtsnijwerken, beelden grof tot zeer fijn gehakt uit allerlei steensoorten. Crypten die heel intiem zijn. Heel bijzonder. Zo door Frankrijk wandelend langs al die monumenten het is prachtig. Vanuit de hoogte kom je aan wandelen en zie je Figeac beneden je liggen en denk je hèhè we bennen er. Helaas moet je dan nog vier kilometer lopen want de gite ligt natuurlijk niet aan de kant waar jij de stad binnen komt lopen. Langs de rivier de Cele die langs en door Figeac meandert komen we bij de gite aan. Ook hier net als in de abdij van Conques moest je rugzak afgeschermd worden ivm beestjes die je eventueel mee naar binnen zou nemen. Inplaats van een plasticzak moest je rugzak op gehangen worden in de overkapping van de gite. Spullen die je nodig hebt kon je in een tas doen die de gite beschikbaar stelt. We zouden zelf wat gaan koken maar dat hebben we maar niet gedaan. Lekker uit eten met ze vijven en de stad bekijken. Prachtige oude gebouwen die het meest lijkt op de vakwerkhuizen bij ons. Tussen de balken is het op gevuld met een roze platte steen. Het geeft de stad een zachte uit straling als de zon er op schijnt.

Grtjs Ollie

• 10 Juli 2014 - 15:58

Marc:

Lekker bezig Ron, had onderweg geen Wifi :-) Kan je eens foto's maken van de wandel paadjes die je loopt. Ik ken Frankrijk van de Peage, Route National en een paar D-wegen. Maar jij loopt waar anderen nooit zullen lopen.

Greetz,

Marc

• 10 Juli 2014 - 22:55

Paul:

Dat je eau de vie zag, dacht je meteen aan ons natuurlijk!! Moet weer de voorraad aanvullen,
    het gaat hard. Voor jou wordt het te zwaar zeker om mee terug te nemen Ron, of past het nog in je rugzak?? Blij dat het goed met je gaat, je hebt al een aardig stuk gelopen, Prachtig om je verhalen te lezen! Hou je haaks.

• 11 Juli 2014 - 11:29

Marianne:

He, Ron blij te horen dat alles goed gaat. we hebben het regelmatig over je op kantoor. Als je zo door gaat herkennen we je niet meer. Je wordt misschien wel geweigerd aan de poort. Moeten we je komen ophalen. Tot horens